Vinterpadling

Vi har et gammelt,og kanskje litt utslitt ordtak som lyder «Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær». Dette er vel ikke helt korrekt, men det hjelper i hvert fall veldig til å øke komfort og redusere risiko for skade ved friluftsliv.

Store deler av norskekysten har is og snø om vinteren, og luften er krystallklar, noe som gjør at du nesten kan se østenfor sol og vestenfor måne. På en klar vinterdag føler jeg nesten at det ikke er noe annet sted jeg helst vil være enn på vannet. Med riktig utstyr og forholdsregler trenger ikke vinterkulde være en grunn til å holde seg borte fra vannet. Heldigvis bor jeg på ytre nordmøre, der vannet forblir isfritt, med unntak av noen små sund, fjorder og viker. Og de fleste vintre, har vi bare noen få uker med is i disse fjordene og vikene. Hvis det er åpent vann og lufttemperaturen er over 6-8 kuldegrader, er kajakken fortsatt en hyggelig farkost med riktig utstyr. Blir det kaldere enn dette så fryser det vannet såpass raskt på dekket av kajakken din at det ikke er fullt så morsomt.

Bekledning etter vanntemperatur

For å være godt forberedt for vinterpadling, må du ta hensyn til varmetap gjennom kontakt, varmeledning, fordampning og strålevarme. Den gamle padleregelen om at du må kle deg for opphold i vannet blir enda viktigere. Ikke bare er luften kald, men vannet er kaldt, og gjennom varmeledningen er den kalde luften, og vannet som virker ca 25 ganger raskere enn luften, med på å trekke varmen ut av kroppen din. Vannets overflate er i kontakt med skroget på båten din og gjennom vår kontakt med skroget ledes kroppens varme bort. Fordi du trener i, og i nærheten av, vannet, kjøler fordampning av vannet og svetten deg ned. Og kroppen din utstråler alltid varme.

I tillegg til de fire formene for varmetap, må du takle risikoen for å havne i kaldt vintervann. Det er bevist at vi svømmer dårligere i vann under 18 grader. På ytre nordmøre har vi en vintertemperatur på ned mot 4-5 grader (kaldest er det i april/mai), og det kan bli kaldere i fjorder og viker. Uten beskyttende plagg har vi da omtrent en halv time før vi blir bevisstløse, men bare 10-15 minutter før vi begynner å slite med motorikken. Det varmeste vi kan regne med er rundt 14-16 grader i august/september, og det tar da ca 2 timer før vi er bevisstløse uten beskyttende klær, men også da vil vi jo miste motorikken mye før. Hvis du havner i det kalde vannet en varm maidag uten beskyttelse, har du et sted mellom 10 og 20 minutter på deg til å berge deg opp i kajakken og komme i ly og tørt skift før du mister styrke og fingerfølelse. Du kan også få kuldesjokk som er en hyperventilasjon-lignende og gispereaksjon, som vanligvis varer ett til tre minutter. Ved kuldesjokk kan du inhalere vann og drukne.
Vurder derfor følgende klær som jeg regner som obligatoriske for vinterpadling:

  • En tørrdrakt, slik som min favoritt; Kokatats Gore-Tex Expedition, og rikelig med isolasjon under vil holde deg varm mens du padler og gir deg ekstra tid hvis du havner i vannet. Isolasjonen under tørrdrakten danner stillestående lommer med luft, noe som bidrar til å forhindre konveksjon. Til tross for tørrdraktens pusteevne, hjelper dette til å fange strålevarme fra deg og reduserer utslipp av fordampningsvarme.
  • To tynne lag med ull under tørrdrakten varmer bedre enn ett tykt lag, samtidig som ull isolerer godt selv om det blir fuktig eller vått. Et lag med teknisk fukttransporterende bekledning innerst og et lag med ull utenpå dette vil også være en god løsning, særlig for de som klør av ull mot kroppen.
  • En padlevest holder deg flytende og hjelper med å holde munnen over vann hvis du lider av kuldesjokk. Den hjelper deg også med å spare energi ved å redusere behovet for å tråkke vann. Et triks som er knyttet til å holde munnen over vann er å rope «veltet svømmer» i det øyeblikk du kommer opp til overflaten. Dette tvinger vann vekk fra munnen og hindrer deg i å inhalere vann. Man har også mindre varmetap hvis man ligger vannrett i overflaten og flyter på oppdriften, enn om man er «stående» i vannet.
  • En neoprenhette, eller lignende, bidrar til å redusere sannsynligheten for kuldesjokk ved velt, den begrenser også varmeledning, fordampning og varmetap ved stråling. På dager da risikoen for et velt er lav kan en god lue vurderes istedet.
  • Neoprenhansker eller votter, som Kokatat Inferno Mittens, beskytter hendene mot kulde og holder dem i bruk. Hjemmestrikkede tovede sjyvotter er også et godt alternativ.
  • Varme sokker og neopren sko, holder tærne varme mens du er i kajakk og når du havner i vannet
  • For komfort, kan du vurdere å legge til hælputer og en setepute i kajakken for å redusere varmetap gjennom skroget. Jeg legger ofte et lite stykke skinn i setet siden jeg ikke har polstrede sits.
  • Ta også med: Ekstra klær, utstyr, både, en termos av varmt vann, førstehjelps og nødsett, vaen måte å starte et bål og alt annet som trengs for en nødsituasjon, slik som et «ditch kit».

Ting å passe på ved vinterpadling i kuldegrader

  • Is på dekket bygger seg raskt opp fra sprut og dråper fra åren din. Så alt du har på dekk, slik som en lensepumpe og årepose, vil ganske raskt kunne fryse fast i kajakken din. Etter hvert som strikkene i dekksriggen din fryser, mister disse elastisitet og blir ubrukelige – en god grunn til å kanskje vurdere tradisjonelle grønlandske dekksliner og glidestrammere.
  • Spruttrekket, og håndtaket på det, kan bli innkapslet i is og fryse inntil kajakken og gjøre dem vanskelige eller umulige å få tak i. Et håndtak frosset til dekk kan gjøre det umulig å komme ut av kajakken ved velt. Hold et våkent øye med tingene og fjern isen fra dem for å holde dem fleksible og funksjonable.
  • Pakkis flyttes med strøm og vind. Dette kan blokkere tilgang til åpent vann og blokkere tilgang til land. Selv om det ikke er umulig å bevege seg gjennom den, gjør det i det minste vanskelig å få kajakken din der du vil ha den. Det trenger ikke være så tykk is i en bukt før det blir utfordrende å komme frem..
  • Strandsonen vil bli isete. Forbered deg på å skli (husk at padlesko sjelden har veldig godt grep i sålene). Noen ganger blir kystlinjen dekket med høye ishyller og brekte isflak som gjør det vanskelig eller umulig å komme til land om man skulle havne i vannet.
  • Hypotermi kan komme snikende. Kjenn signalene og pass opp for disse hos deg selv og i dine turkamerater.

Kunnskap og risiko

På grunn av kulden og raskere væromslag er vinter padling  mer risikabelt enn sommerpadling. Hvis du drar ut på kajakktur må du ha ferdigheter til å håndtere forholdene du forventer. Du bør ta med en venn, kle deg riktig, være forberedt på det verste, og ha en pålitelig og rask egenredning hvis det verste skjer. Vurder bare vinterpadling på dager som ligger godt innenfor dine og dine turkameraters ferdighetsnivåer. Vurder alltid vinterpadling med en konservativ plan for risikostyring, da det er lite rom for feil når vannet er kaldt og luften er kald.

Ha en flott vintertur, og nyt dens enestående ro og harmoni!

Reklamer